saeideh_baghery@yahoo.com 986133920780-82+ امروز : ۰۵۹: پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ساعت : ۱۷:۵۱:۰۳

۵ علائم دندانی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند:

ارسال شده در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ بدون نظر

حتی با چک آپ های منظم، همه چیز می تواند خراب شود وقتی که بحث از دندان ها و لثه شما باشد. بدانید که با دیدن این علائم باید حواستان به آنها باشد و با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

با ویزیت منظم دندانپزشکی، همه ما باید قادر به مقابله با هر مشکلی که ممکن است دهان ما را تحت تاثیر قرار دهد خواهیم بود. اما این بدین معنا نیست که ما نباید از این علائم صرف نظر کنیم؛ به ویژه برای افرادی که بین دفعات ویزیت خود بیش از حد لازم زمان سپری می کنند. این مساله آنقدر ها هم سخت نیست که هنگام تمیز کردن دندان های خود درون دهان خود نگاه کنیم و مراقب علائم باشیم. فقط به خاطر داشته باشید که زمانی که نشانه ها شروع به بروز می کنند، مشکل احتمالا پیشرفته تر شده است؛ پس هرگز برای تماس با دندانپزشکتان تامل نکنید.

علامت شماره ۱: تغییرات لثه

بیماری های لثه شامل التهاب لثه (ورم) و پریودنتیت (مشکل پیشرفته تری که اگر رسیدگی نشود منجر به از دست رفتن دندان می شود) هستند و به خاطر جرم دندان به وجود می آیند، که یک لایه چسبناک نازک تقریبا نامرئی تشکیل شده از باکتری است که ظرف مدت ۲۴ ساعت روی دندان تجمع می کند. به مرور زمان این جرم ها سخت تر شده و تبدیل به رسوب یا سنگ می شوند. رسوب می تواند زیر خط لثه تجمع کند و باعث التهاب بیشتر شود.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

تغییرات رنگ؛ به طور مثال از صورتی عادی به قرمز و یا کبود

لثه های ورم کرده که حالت اسفنجی دارند

لثه های عقب رفته که باعث می شوند دندان بلند تر به نظر برسد، حتی ممکن است قسمتی از ریشه دیده شود

چرک، بوی بد دهان و یا ایجاد فضای خالی بین دندان ها

علامت شماره ۲: نقاط سفید روی دندان

پوسیدگی دندان در اصل یک عفونت است که در دندان به وجود می آید، که با انحلال مینای سخت دندان در مقابل اسید تولید شده توسط باکتری ها شروع می شود. اولین نشانه لکه های سفیدی است که در مراحل بسیار ابتدایی، تشکیل می شوند.

هنگامی که پوسیدگی آغاز می شود، به خصوص اگر این اتفاق بین دندان ها بیافتد، شما احتمالا از آن آگاه نمی شوید، و به همین دلیل معاینات منظم، از جمله اشعه X، بسیار مهم هستند. در این مرحله، شما ممکن است قادر به متوقف کردن روند قبل از آنکه به یک حفره واقعی تبدیل شود باشید، که آن هم توسط پر کردن است. بنابراین اگر شما متوجه هر لکه ی سفیدی که از قبل وجود نداشته، شدید، حتما آنها را بررسی کنید.

علامت شماره ۳: افزایش حساسیت دندان به سرما و گرما

هنگامی که پوسیدگی از مینا دندان نفوذ کرده و به مرکز دندان که حاوی اعصاب و عروق خونی است می رسد، شما به احتمال زیاد شروع به احساس علائم قابل توجه، مانند حساسیت های جدید و یا رو به افزایش نسبت به غذاهای خاص سرد و گرم و یا به یک غذای به خصوص می کنید. اگر این اتفاق افتاد، بلافاصله یک ویزیت دندان با دندانپزشک خود تعیین کنید، چرا که هر چه به پوسیدگی زودتر رسیدگی شود بهتر است.

همچنین حساسیت به سرما و گرم می تواند نشانه ای از مشکلات ناچیز تری، مانند سائیدن دندان ها – که ممکن است فرد آن را به صورت ناخود آگاه انجام دهد، مخصوصا در شب – باشد. و یا نشانه ی این باشد که یکی از پر کردگی های قدیمیتان نیاز به ترمیم دارد. همیشه حساسیت دندان های خود را برای دندانپزشکتان بازگو کنید.

علامت شماره ۴: دندان درد

به طور کلی دندان درد مداوم نشانگر مشکلی جدی است. سایر علائم مرتبط می تواند مواردی مانند حساسیت دندان به لمس و یا تشکیل چرک در نزدیکی دندان باشد. اما به خاطر داشته باشید که حتی اگر درد پس از یک یا دو روز از بین برود، هنوز ممکن است دندان های شما مشکل داشته باشند و باید آن را به دندانپزشک خود اطلاع بدهید – بدن شما ممکن است با عفونت دندان مقابله کرده باشد، اما مشکل اصلی باقی می ماند و به این معنی است که عفونت قابل برگشت خواهد بود.

علامت شماره ۵: تغییرات در رنگ و یا بافت دهان

در هنگام پاکسازی دهانتان کمی وقت بگذارید و به گونه ها، زبان و زیر زبان با دقت نگاه کنید که آیا تغییری مشاهده می شود یا خیر. در واقع، در این مواقع شما باید به دنبال هر چیزی باشید که قبلا در آن محل وجود نداشته است. هر گونه تغییر رنگ، مانند تکه های سفید یا قرمز که از بین نمی روند و بزرگتر می شوند، و یا برآمدگی هایی که در مکان هایی به وجود می آیند که قبلا صاف بوده، باید توسط متخصص زبان و دهان بررسی شوند.

چه زمانی باید دو برابر محتاط باشیم؟

بسیاری از داروها می توانند دهان فرد را خشک تر کنند. این بدان معناست که به میزان کافی بزاق که حاوی خواص ضد باکتریایی است، که برای کاهش عفونت کمک می کند، وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر شما هر گونه دارویی از این قبیل مصرف می کنید، برای یافتن علائم خطر به گوش باشید.

همچنین، همانطور که سن افراد بالا می رود، حالت ارتجاعی دهان کمتر می شود، پس عاقلانه به نظر می رسد که دقت بیشتری داشته باشیم، به خصوص اگر دارو های منظم استفاده شود. دندانپزشک شما ممکن است به دهانتان کمک کند تا قوی بماند؛ با پیشنهاد ژل فلوراید و یا استفاده از عواملی که دهان را شست و شو می دهند و مرطوب نگه می دارند.

و به یاد داشته باشید، یکی از مهم ترین کار هایی که می توانید انجام دهید این است که به دستورالعمل دندانپزشک و متخصص بهداشت خود با دقت عمل کنید تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید و مشکلات را در مراحل اولیه از بین ببرید. به وضعیت سلامت خود توجه کنید و هر گونه مشکل و یا تغییری را در سریع ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

تلگرام

تلگرام-کلینیک-پاستور