دندان پزشکی زیبایی اهواز | دندان پزشکی در اهواز | ایمپلنت اهواز | کاشت ایمپلنت

saeideh_baghery@yahoo.com 986133920780-82+ امروز : ۰۳۵: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ساعت : ۰۳:۳۵:۲۲

تفاوت و مزایای بلیچینگ (سفید کردن دندان ها) با کمک لیزر نسبت به تکنیک های رایج بلیچینگ چیست؟

ارسال شده در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۴ بدون نظر

ذکر این نکته ضروری است که برای انجام درمان سفید کردن دندان ها باید ابتدا علت تیرگی رنگ دندان ها مشخص شود. اگر دندان ها جرم یا پوسیدگی داشته باشند، باید ابتدا برای ترمیم و جرمگیری آن ها برنامه ریزی شود.

به طور کلی مزایای استفاده از لیزر برای بلیچینگ را می توان در سه گروه اصلی طبقه بندی کرد که به شرح زیر هستند:

۱- اول از همه ذکر این نکته خیلی مهم است که در تمام تکنیک های بلیچینگ از مواد سفید کننده با بیس کارباماید پراکساید یا هیدروژن پراکساید با غلظت های مختلف برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

این تصور که با تاباندن نور لیزر به تنهایی دندان ها سفید می شوند تصور اشتباهی است. تفاوت اصلی اولیه بین تکنیک های رایج و استفاده از لیزر در نوع شروع فعالیت یا اکتیو شدن ماده سفید کننده است. در تکنیک های روتین سفید کردن دندان ها (چه به صورت تکنیک های سفید کردن در منزل- هوم بلیچینگ یا تکنیک های سفید کردن در مطب – آفیس بلیچینگ) یک واکنش شیمیایی برای فعال شدن مواد بلیچینگ اتفاق می افتد که گرمازا می باشد و مدتی زمان ( معمولا پانزده تا سی دقیقه براساس غلظت ماده سفیدکننده) لازم است تا اکتیو شدن کل ماده سفید کننده در تمامی قسمت های آن اتفاق بیفتد. درنتیجه معمولا لازم است ماده برای مدتی روی دندان های فرد باقی بماند تا کاملا فعال شود و دراین مدت ممکن است افزایش حرارت روی سطح دندان ایجاد شود. بالا رفتن حرارت سطح دندان می تواند باعث بروز یک پرخونی (هایپرمی) گذرا در پالپ (عصب دندان) بشود که می تواند باعث افزایش حساسیت دندانی به صورت گذرا بشود. این افزایش حرارت نسبت مستقیمی با غلظت ماده بلیچینگ و زمان تماس دندان ها با ماده مربوطه دارد درعین حال هر چه غلظت و زمان تماس با دندان ها بالاتر باشد قاعدتا سفید شدن دندان ها بیشتر خواهد بود و صد البته اگر در مدت کوتاهی به رنگ سفید خیلی گچی برسیم که مطلوب بسیاری از بیماران است ممکن است به عصب دندان آسیب رسانده باشیم. به همین دلیل است که معمولا توصیه می شود بیماران زمان تماس را طولانی کنند اما غلظت کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که تکنیک های هوم بلیچینگ متقاضی و طرفداران فراوانی دارد.

در تکنیک سفید کردن کردن با کمک لیزر اکتیو شدن ماده سفید کننده تحت تابش لیزر انجام می شود. تفاوت اصلی اول در اینجاست که چون اکتیو شدن تمام ماده سفید کننده پس از تابش لیزر به صورت همزمان و یکپارچه (طی سی ثانیه تابش لیزر) اتفاق می افتد مدت زمان لازم برای تماس ماده با دندان ها کاهش پیدا می کند. در نتیجه نیاز به تماس طولانی مدت ماده بلیچینگ با دندان ها نیست. پس احتمال بروز حساسیت دندانی پس از تکنیک لیزر بلیچینگ کمتر است. این تصور که لیزر بیشتر سفید می کند اشتباه است، اما لیزر ایمن تر سفید می کند.

۲- ممکن است این تصور وجود داشته باشد که استفاده از لیزر می تواند به عصب دندان آسیب برساند. اما این طور نیست. نور لیزری که برای سفید کردن دندان ها مورد تایید قرار گرفته، به عصب دندان می رسد اما دچار افت توان می شود. در نتیجه نه تنها برای عصب دندان آسیب رسان نیست، بلکه می تواند نقش یک لیزر کم توان را بازی کند. استفاده از لیزرهای کم توان برای درمان حساسیت های دندانی خود یک مقوله گسترده است که حتما در پست های بعدی به آن پرداخته می شود.

۳- اگر واکنش سفید شدن دندان ها را از نظر شیمیایی بررسی کنیم، آن چه باعث روشن تر شدن رنگ دندان ها می شود یون هیدروژن مثبت است که وارد واکنش با ترکیبات رنگی دندان می شود. همان طور که تقریبا همگی می دانیم یون هیدروژن مثبت خاصیت اسیدی دارد و باعث افزایش PH دهان می شود. افزایش PH دهان باعث می شود که مینا و عاج دندان مواد معدنی خود را کم کم از دست بدهند و مستعد به پوسیدگی شوند. صد البته که خود پوسیدگی دندانی هم به همین روش اتفاق می افتد. (افزایش PHدهان پس از مصرف غذا به دلیل تخمیر خرده های غذایی هم رخ می دهد. همچنین مصرف نوشابه های گازدار و یا خوراکی های ترش مزه مثل لواشک، لیمو، گوجه سبز و … باعث افزایش PH بزاق می شوند. به همین دلیل هم هست که معمولا پس از خوردن تعدادی گوجه سبز حس می کنید دندان هایتان کند شده اند و به تیزی قبل نیستند!!)

پس اگر فردی به طور مداوم از مواد سفید کننده دندان استفاده کند (مثلا فردی که یکبار ژل هوم بلیچ را از دندانپزشک خود گرفته ولی برای محکم کاری و سفید شدن خیلی خیلی زیاد!! برای مدتی بسیار طولانی تر از مدت توصیه شده توسط پزشک از ژل مربوطه استفاده کند یا دفعات متعدد تحت در بازه زمانی کوتاه تحت درمان آفیس بلیچ قرار گرفته است) ممکن است ریسک ابتلا به پوسیدگی دندانی در وی بالاتر برود.

در تکنیک بلیچینگ با لیزر ماجرا کمی متفاوت است. تابش لیزر به سطح دندان می تواند باعث ایجاد شارژ منفی به دلیل تجمع یون های هیدروکسی منفی می شود. این شارژ منفی ایجاد شده قابلیت جذب یون فلوراید مثبت را افزایش می دهد. اگر فلوراید وارد ساختمان معدنی دندان شود استحکام آن افزایش می یابد.

پس همانطور که گفتم لیزر دندان ها را بیشتر سفید نمیکند!! اما ایمن تر سفید می کند…

12407288_650291525111973_2115033575_n

تلگرام

تلگرام-کلینیک-پاستور

وام

شرایط-اعطای-وام-کلینیک-پاستور

اطلاعات تماس

تلفن:
33920780-82 061
33920764
33920729
33920728

ایمیل:
info@pasteurclinic.com

اینستاگرام

آدرس:
اهواز، کیانپارس، خیابان 4 شرقی، مجتمع پاستور، طبقه اول و دوم

آخرین نوشته ها

  • 1
  • 129
  • 44
  • 1,419
  • 3,575
  • 587,067
  • 88